söndag 26 augusti 2012

Jäsning pågår!

Igår hade jag planer för att vara i trädgården och dona, men vädret ville annat och bjöd till bakning istället. Kanelbullar och matbröd. Då fick jag förmånen att använda mig av den fantastiskt fina jäsduken jag fått av min vän Gunvor. Och det är i just jäsningen som en del av hemligheten ligger. Men den första hemligheten när det gäller bakning av bullar och bröd är att man låter den bearbetas för kort stund, jag kör alltid minst 10 minuter i hushållsassistenten för att gluten ska hinna utveckla sig. Sen när det kommer till jäsning ska den ske länge, inte 30 minuter som det står på bullreceptet, degen måste få tid att safta till sig. Under tiden degen jäser till bullarna tar jag fram smöret eller margarinet så att det blir lättare att breda på.




1 kommentar: