söndag 20 maj 2012

Havets läckerhet

Det finns många fina fiskar som simmar i havsvattnet. Ska jag avslöja en hemlighet så har jag inte smakat så många sötvattensfiskar, utan håller mig helst till det som simmar i salta omgivningar.
Jag gjorde en rätt med plattfisk, jag hade både rödtunga och rödspätta. Jag gjorde små rullader av dom som fick tillagas i ugnen i "vinbad". Till det gjorde jag pommes duschesse, alltså potatismos med ett ägg i som spritsas ut och gratineras i ugnen. Det hela serverades med en vitvinssås:

1 gul lök eller 3 sharlottenlökar som är hackade
fräses i lite margarin
Häll på ca 1-2 dl vitt vin eller matlagningsvin (beroende på hur mycket smak man vill åt)
låt koka ihop en stund
häll på 2-3 dl grädde och salta och peppra
red till lagom konsistens och servera till fisken.



1 kommentar: